KA2 – Cultural Heritage Awareness

Kezdőlap / KA2 – Cultural Heritage Awareness

CHANCE tanárképzés az Aranyban

Iskolánkban 2018 szeptemberében egy új Erasmus + projekt indult az iskolák és óvodák stratégiai együttműködése keretén belül. A projekt címe CHANCE, és a legfőbb célkitűzésünk az, hogy fejlesszük a résztvevők kulturális és szociális készségeit különböző tantárgyközi tevékenységeken és egy innovatív vitaprogramon keresztül. A projektben görög, horvát, lengyel, olasz és spanyol partneriskolákkal dolgozunk közösen két éven keresztül.

A projekt első nemzetközi találkozójának iskolánk adott otthont, és a háromnapos tanárképző programon kilenc külföldi kolléga vett részt az öt partneriskolából. A találkozó fő témája és célja az együttműködő iskolák és kollégák megismerése volt, valamint az, hogy megegyezzünk a projekt lebonyolításával és menedzselésével kapcsolatos kérdésekben és rögzítsük az első projektév mobilitásainak időpontjait. Emellett véglegesítettük a projektfeladatokat és előkészítettük az első diákcsere mobilitást, amely november végén fog megrendezésre kerülni a lengyel partneriskolában.

A találkozó során több interaktív foglalkozást is tartottunk, amelyek során egyrészt megismerkedtünk olyan eszközökkel és programokkal, amelyeket a projekt során használni fogunk, másrészt a résztvevő kollégák olyan alkalmazásokat mutattak be egymásnak, amelyeket a mindennapi tanítási gyakorlatuk során nagy sikerrel alkalmaznak. Emellett szerveztünk egy négyórás tanárképzést is az IKT eszközökkel támogatott tartalomalapú nyelvoktatás témakörében, amely nagyon hasznos volt, hiszen a projekt egyik eredménye egy CLIL tananyagbank lesz. A képzés során külföldi partnereink alaposan megismerhették iskolánkat és betekintést nyerhettek a mindennapi gyakorlatunkba is, hiszen tanórát is látogattak.

Törekedtünk arra, hogy a rövid program során minél többet meg tudjunk mutatni városunkból és kultúránkból. A partnerekkel közösen ellátogattunk a Régészeti Parkba és két rövidebb kirándulást is szerveztünk Székesfehérvárra és Budapestre, ahol gyalogos városnéző túrák keretén belül gyönyörködhettünk magyar építészeti és kulturális értékekben, megtekinthettük a Szent Korona hiteles másolatát és egy esti dunai hajókázás során csodálhattuk meg a kivilágított Budapest szépségét.

A találkozó nagyon jól sikerült és nagy lendületet adott az előttünk álló kétéves együttműködéshez.

A projekt honlapja:

https://sites.google.com/view/erasmus-chance

Erasmus+ CHANCE diákcsere Lengyelországban

November utolsó hetében került sor a szeptemberben indult CHANCE címet viselő Erasmus+ projekt első diákcsere programjára, amelyen a Százhalombattai Arany János Általános Iskola és Gimnáziumot három diák és két pedagógus képviselte a lengyelországi Siemianowice Śląskie-ben. A találkozó házigazdája a Katowice mellett található Zespol Szkol nr 3 w Siemianowicach Slaskich iskola volt, és a programon a szervezők mellett rajtunk kívül még négy ország diákjai és pedagógusai vettek részt az olasz, horvát, spanyol és görög partneriskolákból.

A találkozó egyik fő célja a partnerek alapos megismerése volt, ezért a diákok filmeken és prezentációkon keresztül mutatták be intézményeiket és városaikat, valamint társaik áltál összeállított interaktív kvízeket töltöttek ki a partnerországok kulturális örökségével kapcsolatban.

Mivel a projekt egyik fő céljaként a diákok vitakészségének fejlesztését tűztük ki, az együtt töltött egy hét alatt a tanulók számos olyan foglalkozáson vettek részt, ami felkészítette őket a találkozó zárásaként megrendezett élő vitára, amelyen minden résztvevő diák részt vett. A vita természetesen a projekt fő témáját, a kulturális örökséget járta körül, és a diákok nagyon jó érveket említettek és rendkívül éretten és fegyelmezetten viselkedtek a szigorú szabályok által irányított szóbeli megmérettetésen. Tanárként nagy büszkeséggel hallgattunk a diákjaink szereplését, és óriási öröm volt számunkra, hogy a vita legjobb szereplőjének járó oklevelet a mi csapatunk egyik tagja kapta meg.

A találkozó során a koordinátor és a résztvevő pedagógusok előkészítették az Olaszországban esedékes februári találkozót és meghatározták az addig elvégzendő tevékenységeket.

A munka mellett természetesen lehetőség adódott a környék megismerésére is, hiszen számos tanulmányi kiránduláson és múzeumlátogatáson vehettünk részt: ellátogattunk a Tarnowskie Góry-ban található ezüstbányába, a Katowice-ben található Muzeum Śląskie-be, ahol a környék történetével ismerkedhettünk meg egy rendkívüli kiállítás megtekintése közben. Emellett kirándulást tettünk a festői Krakkóba, ahol egy interaktív játék segítségével fedezhettük fel a várost, valamint elmentünk Auschwitzba is, ahol a látogatás nagyon felkavaró és megindító volt, ugyanakkor a nagyon alaposan felkészült idegenvezetők segítségével sok új ismeretet szereztünk a szomorú történelmi eseményekkel kapcsolatban.

A projekt zárásaként részt vettünk az iskola Szent András napi rendezvényén, ahol a diákok hagyományos lengyel néptánc lépéseket tanulhattak és számos népi hiedelemhez kapcsolódó játékon vehettek részt.

Kísérő pedagógusként mérhetetlen büszkeséggel hallgattuk, hogy diákjaink a vonatról leszállva azonnal folyékony angolsággal köszöntötték vendéglátóikat, illetve, hogy egész héten át felszabadultan kommunikáltak változatos élethelyzetekben. A búcsúzáskor legördülő könnycseppek is azt bizonyították, hogy a diákok az együtt eltöltött egy hét alatt nagyon jól érezték magukat és összebarátkoztak új társaikkal.

Hazatérve a diákok átadják társaiknak a találkozó során elsajátított ismereteiket és közösen dolgoznak tovább a projekt témáján, előkészülve a februárban Olaszországban megrendezésre kerülő második diákcsere programra.

Szabóné Jassó Ágnes

A projekt weblapja: https://sites.google.com/view/erasmus-chance

A projekt Facebook oldala: https://www.facebook.com/Chance-project-323006861789266/

Galéria

Logóverseny

A projekt egyik első tevékenysége a logó megtervezése volt. Mind a hat partnerország megrendezte a saját intézményében a verseny helyi fordulóját, ahol minden iskola kiválasztotta azt a logót, amit a nemzetközi versenybe nevezni szeretne. A mi iskolánkban szebbnél szebb és rendkívül ötletes és jól megtervezett logók születtek, így a zsűrinek nagyon nehéz dolga volt, amikor a nyertes logót ki kellett választania. Végül ezt egy széles körű szavazással oldottuk meg, és a nyertes a Sisák Márton és Honfi Balázs által tervezett logó lett, így ezt neveztük be a nemzetközi versenybe.

A nemzetközi szavazás során minden résztvevő diák és tanár leadta a szavazatát arra, hogy a partnerek által nevezett logók közül melyiket látná szívesen a projekt jelképeként. Nagyon örültünk és büszkék voltunk, amikor a mi logónk nyerte el a partnerek döntő többségének a tetszését, és a 11.b-s fiúk által tervezett logót választották meg a partnerek a legjobb logónak, így ez fogja majd a projektet képviselni a kétéves együttműködés során. Szívből gratulálunk még egyszer!

A magyar diákok által tervezett logók:

https://padlet.com/szabjass/35prtz04u1rm

Erasmus-os diákok és tanárok az Örök Városban

 Február 3-a és 9-e között iskolánk négy diákja és két tanára az Erasmus+ CHANCE nevű projekt keretében Rómába látogatott. A projekt legfőbb célkitűzései közé tartozik a kulturális örökségekkel kapcsolatos aktív kommunikáció, a kulturális és szociális készségek fejlesztése különböző tantárgyközi tevékenységek által, illetve a vitakultúra fejlesztése. Természetesen a legalapvetőbb hozadéka mindennek az angol nyelvismeret fejlesztése, gazdagítása, valamint a szóbeli nyelvhasználat gyakorlása. A projektben hat európai ország vesz részt, a fő koordinátor Magyarország, ezen belül pedig az iskolánk „csapata”.

A diákok számára ezt az utazást a vendéglátó családok, illetve a csapatot fogadó iskola által szervezett tevékenységek tették felejthetetlenné. Volt alkalmuk bemutatni az előre elkészített prezentációs anyagot, amelyben megismertették a többi (olasz, spanyol, horvát, lengyel és görög) diákkal hazánk legfontosabb értékeit, szimbólumait – különös tekintettel a hungarikumokra – ,illetve egy jellemző magyar mesét/legendát is elmesélhettek. A projekt egyik feladataként mi az olaszok jellegzetes meséjét, a Pinokkiót dolgoztuk fel: állóképekben mutattuk be a fontosabb jeleneteket és ezekről fényképek készültek, amelyekhez a diákok hátteret is szerkesztettek. Kiállítási darab volt, kiemelt elismerést kaptak érte a diákok.

A partneriskola Róma külvárosában, egy békés, parkos városrészben volt; az iskola fő profilja a természettudományos tantárgyakra épül. A helyszínen szervezett délelőtti, illetve délutáni tevékenységek változatosak, tartalmasak, a diákok és a tanárok számára egyaránt hasznosak és tanulságosak voltak. Érdekes és kreatív feladat volt például a mesék dramatizálása, a különböző nemzetek meséinek/mítoszainak egy dramatikus történetté való „kollázsolása”, majd eljátszása. Nagy kihívást jelentett a vitára való felkészülés, maga a vita és a két szemben álló csapat érveinek/ellenérveinek meggyőző ismertetése, hiszen a diákoknak sok esetben rögtönözniük kellett az érveket – tanulóink sikerrel vették az akadályokat.

Az iskolában szervezett tevékenységek mellett a csapatok két teljes napot tölthettek Rómában, ahol az olaszok kulturális örökségeivel ismerkedtek. Ehhez kapcsolódott egy fotópályázat, amelyre a városnézés során készített fotókkal lehetett nevezni. Az egyik nap délelőttjén az antik Rómát derítettük fel: bejártuk a zsidó negyedet, fotózkodtunk a Spanyol lépcsőnél, megcsodáltuk Pantheont és a Forum Romanum maradványait. Délután a sokak által nagyon várt látványosságot, Róma szimbólumát, a Colosseumot néztük meg. Egy másik kirándulós napunkon a Vatikánba mentünk: a Vatikán múzeumaiban rengeteg értéket csodálhattunk meg, majd a Sixtus-kápolnában egy pillanatra mindenkinek elállt a lélegzete. A Szent Péter Bazilika monumentalitása már csak hab volt az addigra igen gazdagon díszített tortánkon…

 

A projekttalálkozó alatt a diákokra a kellemes barátságok és jó kapcsolatok kialakulása volt jellemző, a tanárokra pedig a nemzetek és nyelvek felett álló kollegialitás. Mindannyian profitáltunk ebből a „kitekintésből” – a szakmai tapasztalattól (tanítási módszerek, iskolarendszerek, problémamegoldások stb.) a nyelvtudás tökéletesítéséig igen széles és színes a skála.

Izgalommal tekintünk a jövőbe és várjuk a folytatást (a következő helyszín: Madrid), hiszen ennek a projektnek mind a témája, mind pedig a célkitűzései hasznos megtapasztalásokra, következtetésekre, valamint „belső élményekre” ad lehetőséget.

Erasmus+ CHANCE csapata

 

Galéria

Erasmus+, azaz a kultúra nyomában

2018-ban indult az új Erasmus projekt az Arany Iskolában, mely keretében március végén 6 gimnazista és 2 pedagógus vett részt a soron következő projekttalálkozón Madridban. A partneri körben ebben a projektben lengyel, olasz, görög, horvát magyar és a most vendégfogadóként helytálló spanyol iskola vesz részt.

A projekt témája a kulturális örökségünkből kiindulva a kultúra közös gyökereinek keresése a mai diákok által használt XXI. századi modern technikai eszközök segítségével, nem megfeledkezve a résztvevők kulturális, szociális és kommunikációs készségek fejlesztéséről. A projekt angol címe CHANCE, mely mozaikszóként a témára utal.

Ebben a szellemben szervezte az egy hetes találkozót a Madrid agglomerációjában (Alcobendas) található középiskola. Sokan azt gondolják, hogy a résztvevő diákok számára ez a lehetőség egy kirándulás. Azonban minden esetben komoly feladatokat kapnak a diákok: bemutató készítése az iskoláról, országról, projektfeladatok teljesítése, helyi feladatok megoldása, programokon való részvétel reggeltől késő estig. Az alap az, hogy iskolába járnak, reggeltől délutánig, azaz órákon vesznek részt. Vendéglátóink a projekt diákjai részére matematika, irodalom, biológia, dráma, ének, stb. órákat tartottak. A projekt diákjainak egy-egy híres írót vagy költőt kellett bemutatni egy művének ismertetésével. Dráma órákon – ha már La Mancha lovagjainak helyszínei közelében voltunk – a diákok egy része középkori táncot tanult meg, másik fele pedig egy jelenetet, mely a középkori stílust a mai nyelvezettel adta elő. Mindezt elő is adták a kerületi művelődési központ színháztermében, ahol a fogadó családok is megnézték az előadást. Vitakészségüket könyv és film témában mérették meg, ahol értelmes érvek, ellenérvek hangzottak el a két csoportba sorolt diákoktól. A régió polgármestere is fogadta, köszöntötte az Erasmus csoport mintegy 50 résztvevőjét, jelezvén, hogy a jövő generációjának még fontosabb az országok közötti kapcsolatok pozitív irányban történő alakítása.

Mindazon túl, hogy résztvevők angol tudása erősödik, betekintést nyernek a külföldi diákok  minden napjaiba, irodalmat, művészetet, kultúrát tanulnak, kortárs barátokat szereznek, ami a legnagyobb hozadéka az Erasmus kapcsolatoknak.

A délutáni szabadidős tevékenységek sem teljesen szabadok, hiszen a kultúrával kapcsolatos programokat szerveztek a vendéglátóink: Madrid és a királyi palota megismerése, a Prado Múzeum híresebbnél híresebb festményeinek megcsodálása, valamint az El Escorial megtekintése. Ez utóbbi hatalmas épület (Madridtól kb. 50km-re) a mindenkori spanyol királyok rezidenciája, mely vastag kőfalaiból áradt a történelem! Csodálatos könyvtárában történelmi értékű és korú könyvekkel, a leghíresebb festők műveivel (Ticiano, El Greco, Tintoretto,…) a dómjában a mindenkori spanyol királyok sírjaival és a mindennapi életüket elképzelni segítő királyi rezidenciával. Tisztelet, csodálat, a történelem hihetetlen ereje, súlya amit ott éreztünk!

Természetesen a búcsú a legnehezebb, amit a vendégfogadó családok egy kis „mediterrán diet” stílusú vendéglátással segítettek az iskolában. Meleg szívvel, szép emlékekkel és sok új ismerettel tértek haza az Arany-os diákok spanyol Erasmus útról.

Galéria

 

Horváthné dr. Hidegh Anikó, intézményvezető

Százhalombattai Arany János Általános Iskola és Gimnázium