2019. március 14-én a matematika munkaközösség szervezésében iskolánkban először megünnepeltük a nemzetközi π-napot.

Mivel azon a napon emlékeztünk meg nemzeti ünnepünkről is (és ez minden évben így van, így lesz), az ünnepség egy szünet idejére korlátozódott.

Három helyszínen zajlott: amíg a segítők előkészítették az udvart-erről mindjárt bővebben is írok, -a második emeleten, a 214-es tantermet ünnepélyesen és ideiglenesen átkereszteltük 3,14-es teremmé. Ezt megerősítendő kiragasztottunk az ajtaja mellé egy π-verset is, sokak szerint a legjobbat, a magyar matematikus, Szász Pál versét.
A π-versek olyan versek, melynek minden szava annyi betűből áll, amennyi a π soron következő számjegye.

Közben az udvaron aszfaltkrétás dobozok, érdekes papírfecnik, és az ablak alatti tér betonkockáin sorszámok, majd utoljára a 7.b, 8. a és c tanulói jelentek meg.
A számokkal kezdem. Ezek a számok sorszámok voltak egytől 24-ig. Mindhárom osztálytól azt kértem, hogy alkossanak 8-8 csoportot, így összesen pont 24 gyerekcsoport alakult.
Minden csoport kapott a segítőktől egy papírt 10 számjeggyel, és egy-két aszfaltkrétát. Meg kellett keresniük a papírjuk hátulján levő sorszámot, és onnan kezdve leírni a rájuk eső számjegyeket.
Igazán gyorsak voltak, a szünet végére minden számjegy a helyére került.

24×10, összesen 240 számjegy került az udvarunk négyzetrácsára!!
(Pont olyan lett, mint egy kicsit megviselt matematika füzet 😊)
Íme, az eredmény a második emeleti ablakból:

Három helyszínről beszéltem. Az elsőn csak pár résztvevő volt, az udvarin már több osztálynyi, végül az utolsót az egész iskola élvezhette.
A rádiósok beolvastak egy rövidke szöveget a rádióba, és meghallgathattuk a π-dalt, a π-zenét.
Itt a szöveg:
„A pí egy különleges szám. Úgy kaphatjuk meg, hogy a körvonal hosszát elosztjuk az átmérő hosszával.
Ez nem egy egész szám lesz, bár közel van a 3-hoz. Nem is tört lesz, bár közel van a 22-hetedhez.
Az ilyet úgy nevezzük, irracionális szám.
Sőt! Nem írható fel olyan egész együtthatós egyenlet, aminek megoldása a pí.
Ezt pedig úgy hívjuk, transzcendens szám.
Persze ezt is a régi görögök számolták ki először pontosabban, ők használták a 22-hetedet közelítésként.
Azóta pedig több milliárd számjegyét is kiszámították már.
Az első kétszáznegyvenet láthatjátok hamarosan az udvaron leírva.
Köszönjük 7. b, 8. a, c!!
Sok érdekességet lehetne mesélni a pí számjegyeiről.
Készítettek belőlük pí-dalt, pí-dallamot, ezeket hamarosan hallani fogjátok.
Szász Pál magyar matematikus pedig egy verset írt a pí-ről, melynek minden szava annyi betűs, amennyi a pí soron következő számjegye.
Ezt a verset elolvashatjátok a 214-es terem mellett.”
A π-dal linkje: https://www.youtube.com/watch?v=eDiSYp_51iY&list=RDeDiSYp_51iY&index=1

A π-zene linkje:
https://www.youtube.com/watch?v=wM-x3pUcdeo&list=RDwM-x3pUcdeo&index=1

Éppen azon a napon jelentették be, hogy harmincegyezer milliárd számjegyig adta meg a pi értékét a Google cég egyik alkalmazottja, a japán Emma Haruka Iwao. Ezzel megdöntötte a korábbi rekordot, amely 22 ezer milliárd számjegy volt. A számításához 170 terabyte mennyiségű adatra és 25 virtuális gép 121 napi munkájára volt szükség.

Persze jól tudom, hogy a „hivatalos ünnepség”-en túl minden matematika tanár beszélgetett az osztályokkal a π-ről, mesélt róla pár érdekességet.
Azt is jó volt megmutatni, hogy a matematika is milyen izgalmas tud lenni!
Nagyon bízom benne, hogy jövőre is megtartjuk ezt az ünnepet.
Köszönjük a támogatást az iskolavezetésnek, a segítséget, a részvételt minden kollégának és diáknak!

Hamar Gabi és a matematika munkaközösség