Galéria

 

2017 decembere óta február 22. többek között a magyar parasport és a magyar siketsport napja. Azért erre a napra esett a választás, mert 1970. február 22-én alakult meg a Mozgásgátoltak Halassy Olivér Sport Clubja is. Ebből az alkalomból február 18-tól 22-ig Százhalombattán az Arany János Általános Iskola és Gimnázium SNI (Sajátos Nevelési Igényű) tagozatán 5 napos rendezvénysorozattal készültünk. Programjainkon pedagógusok és tanulók egyaránt részt vettek.

Hétfőn a folyosó falára egy kézzel készített plakátot  helyeztünk ki, parasportok és parasportolók képeivel és rövid bemutatásukkal. Szerepelt rajta a kerekes rögbi, az ülőröplabda, az úszás, a kerekesszékes boccia, kerekesszékes vívás, kerekesszékes kosárlabda, a csörgőlabda, és az asztalitenisz. Kedden a gyerekeknek lehetőségük volt a plakátot tanulmányozni, tájékozódni a sérült emberek sportolási lehetőségeiről és az ismert magyar parasportolókról. Ezzel kapcsolatban másnap játékos kérdőívet tölthettek ki. A különleges alkalomra rendeltünk egy csörgőlabdát is, ami szerdán érkezett az iskolába. A gyerekek már akkor kipróbálhatták a játékot. Aznap különböző kisfilmeket is vetítettünk a parasportokról, másnap pedig A kalapács című filmet nézte meg együtt a tagozat. Ez egy siket fiú fiatal éveit mutatja be addig, amíg eljut az amerikai országos birkózó bajnoki cím megnyeréséig. A film vetítése közben sokat beszélgettünk arról, hogy milyen nehézséget okoz a hallás hiánya a kommunikációban, mire kell odafigyelnünk annak érdekében, hogy a siketek megértsék, amit mondunk. A film végén a tanulók saját maguk fogalmazták meg a tanulságot: „Sérült emberek is tudnak teljes életet élni és hatalmas kitartással elérni a céljaikat! „

A program sorozat a pénteki vetélkedővel érte el csúcspontját. Ráhangolódásként a Rióban megrendezett 2016-os paralimpiára készült videót néztük meg közösen. A gyerekek meglepődve állapították meg, hogy milyen nagy teljesítményekre képesek a sérült emberek. Ezután indultunk el a Városi Szabadidő Központ tornacsarnokába. Ott rövid útmutatás után a tanulók megismerhették és átérezhették, hogy milyen különböző fogyatékkal élni, és hogy mennyi erőfeszítést tesznek a parasportolók azért, hogy sikereket érjenek el és ezzel példát mutassanak. Megtapasztalhatták, hogy így is lehet teljes értékű életet élni és sportolni. Az osztályok menetlevelek segítségével 5 állomáson oldottak meg feladatokat. Mindenhol 7 percet tölthettek a váltást pedig sípszó jelezte. Volt, ahol látás nélkül kellett tárgyakat tapintaniuk és felismerniük, míg máshol braille írást kellett elolvasniuk. Egy másik asztalnál apró tégelyekről döntötték el, hogy milyen illatú, mellette pedig különböző építőjátékokat próbáltak ki – bekötött szemmel. Szintén vakon, társaik hangját követve teljesítettek egy akadálypályát, és ismerkedhettek a siketek jelnyelvével is. A program zárásaként csörgőlabdában mérhették össze a gyerekek ügyességüket.

A gyerekek és a felnőttek is egyaránt élvezték a programokat. Ez a hét közelebb hozta hozzánk a parasport sokunk számára kicsit távolinak tűnő világát.

Vida Zsanka   diákújságíró

Sárai Krisztina   gyógypedagógus

Kun Ágnes     gyógypedagógus

2019. február 27.